Laatst bijgewerkt: 15-12-2025
In deze Algemene Voorwaarden hebben de volgende eventueel met hoofdletter aangeduide termen, zowel in enkel en in meervoud tenzij de context anders vereist of anders is bepaald, de volgende betekenis:
Account ▪ Om toegang te krijgen tot en gebruik te kunnen maken van producten en/of diensten is een particulier of zakelijk Account nodig. Bij het aanvragen van een Account verklaart men akkoord te gaan met de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden.
Accounthouder ▪ Is de aanvrager, en na goedkeuring houder, van een Account. De Accounthouder is verantwoordelijk en aansprakelijk voor ieder gebruik en alle activiteiten die via het Account plaatsvinden.
Abonnee ▪ Is de particulier die een Abonnement aangaat bij FlexCarss.
Alleen particulieren kunnen een Abonnement bij FlexCarss afsluiten.
Abonnement ▪ Is de overeenkomst tussen FlexCarss en de Abonnee. Gedurende de overeengekomen periode en tegen vaste maandelijkse kosten kan een Berijder uit hoofde daarvan bijbehorende producten en/of diensten gebruiken.
Kilometercredits ▪ Bij elk Abonnement waarmee Auto’s kunnen worden geboekt is een vast aantal Kilometercredits inbegrepen. Een Kilometercredit is gelijk aan een kilometerprijs. Elke Auto heeft een eigen kilometerprijs.
Auto ▪ Is een personenauto die via de FlexCarss-app aangeboden wordt. Een via de FlexCarss-app aangeboden Auto mag alleen worden gebruikt door een Berijder.
Berijder ▪ Is de particulier die uit hoofde van de Abonnee een Auto kan bekijken, boeken, accepteren, gebruiken. De Abonnee kan zelf een Berijder zijn maar dit kan -als de autoverzekering voorwaarden van de Partner dat toestaan- ook een andere particuliere Berijder zijn die door de Abonnee in de gelegenheid is gesteld om een Auto te gebruiken.
FlexCarss-app ▪ Is de FlexCarss smartphone applicatie die nodig is om de door FlexCarss aangeboden producten en/of diensten te kunnen bekijken, boeken, accepteren, gebruiken. Op de website van FlexCarss staat de download link waarmee de FlexCarss-app op een mobiele telefoon (smartphone) kan worden geïnstalleerd. Inloggen is alleen mogelijk met een geactiveerd Account.
Boeking ▪ In de FlexCarss-app kan de Berijder beschikbare Auto’s met bijbehorende gegevens en prijzen bekijken (aanbod). Zodra de Berijder een beschikbare Auto selecteert of accepteert dan wordt dit automatisch omgezet in een Boeking en wordt het aanbod aanvaard.
Gebruiksperiode ▪ Is de periode tussen het begin en einde van een Boeking waarin de geboekte Auto op de aangegeven Gebruikstijden mag worden gebruikt.
Gebruikstijden ▪ Zijn de vooraf ingestelde tijden waarin de Auto mag worden gebruikt. Bij de autogegevens van elke Auto staat per kalenderweek-dag aangegeven wat die tijden zijn.
Partner ▪ Is de eigenaar of beheerder van één of meerdere Auto’s zoals bijvoorbeeld een leasemaatschappij of intermediair die, rechtstreeks of door tussenkomst van derden, de Auto’s voor onze services levert of beschikbaar heeft gesteld.
CARSS ▪ Is een systeem van het bedrijf Carss IT. Het bestaat uit, en maakt gebruik van; software, mobiele applicaties (APP’s), webpagina’s (URL’s), rittenregistratie hard/software (Tripss), koppelingen (API’s, Feeds, Webhooks), intranet, extranet. FlexCarss is licentiehouder van het CARSS-systeem en is daarmee in staat om de door FlexCarss aangeboden diensten en producten te exploiteren.
Tripss ▪ Is het rittenregistratie systeem dat wordt gebruikt, in zowel de FlexCarss-app als in de Auto, voor de kilometer registratie.
FlexCarss ▪ FlexCarss Nederland B.V. kantoorhoudende te Boerhaavelaan 40, 2713HX Zoetermeer, ingeschreven bij de kamer van koophandel onder nummer 98969005.
Supportdesk ▪ De contactgegevens van de Supportdesk zijn per email: support@flexcarss.nl of via het telefoonnummer: 085-8001972.
Als je in deze Algemene Voorwaarden ‘wij/we’ of ‘ons/onze’ leest, dan bedoelen we FlexCarss.
Als je in deze Algemene Voorwaarden ‘jij/je’ of ‘jou/jouw’ leest, dan bedoelen we de persoon op wie deze Algemene Voorwaarden, geheel of voor het betreffende deel, van toepassing is.
Onze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de door ons aangeboden producten en diensten en alle daaruit voortvloeiende en daarop voortbouwende verbintenissen. De in de FlexCarss-app getoonde Auto’s, de prijzen, het voor jou toegankelijk gemaakte deel van het CARSS-systeem, de ‘Gebruiksvoorwaarden’ en de op onze website in de ‘Tarievenlijst’ omschreven kosten, vormen een integraal onderdeel van deze Algemene Voorwaarden. Als jij gebruik maakt van de door ons aangeboden producten en/of diensten, dan ben en ga jij ook akkoord met onze Algemene Voorwaarden. Afwijkingen daarop zijn alleen geldig als deze schriftelijk door ons zijn bevestigd.
De door ons aangeboden producten en diensten zijn uitsluitend bestemd voor particuliere klanten.
Bedrijven (zoals leasemaatschappijen en werkgevers) kunnen via ons registratieformulier aangeven waarin zij geïnteresseerd zijn en een aanvraag indienen voor een zakelijk account. FlexCarss is als licentiehouder gemachtigd om bedrijven toegang te verlenen tot een zakelijk account binnen de softwareomgeving van het CARSS-systeem. Het zakelijke gebruik, inclusief de bijbehorende voorwaarden en condities, valt echter buiten de reikwijdte van de voorwaarden en condities van FlexCarss.
Account aanmaken. Om gebruik te kunnen maken van onze diensten en producten heb je een actief Account nodig die je bij ons kunt aanvragen. Je mag niet meerdere Accounts tegelijkertijd bij ons hebben. Om een Account aan te maken hebben wij informatie nodig waaronder jouw gegevens, interesses en voorkeuren. Je kunt via ons registratieformulier de benodigde gegevens invullen en voor het verzenden dien je eerst akkoord te gaan met onze Algemene Voorwaarden en ons Privacybeleid. Zodra wij het registratieformulier compleet ontvangen hebben zal de aanvraag in behandeling worden genomen.
Controle. Jij stemt op voorhand ermee in dat wij voor de aanvraag van een Account, maar ook gedurende de periode dat jij een Account bij ons hebt, het recht hebben om controles en toetsingen uit te (laten) voeren. Dit is bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, om jouw identiteit, rijbevoegdheid of kredietwaardigheid te controleren. Deze controles en toetsingen kunnen wij zelf doen maar kunnen wij naar eigen inzicht ook uitbesteden aan een externe partij zoals bijvoorbeeld de Partner, een kredietbeoordelaar, een financiering- of een verzekeringsmaatschappij. Op basis hiervan kunnen wij -zonder gehouden te zijn tot verdere toelichting- jouw Account accepteren, activeren, weigeren, deactiveren, blokkeren, beëindigen of kunnen aanvullende voorwaarden worden gesteld zoals, maar niet uitsluitend, een borgstelling.
Registratie. Als jouw aanvraag is goedgekeurd word je geregistreerd als Accounthouder.
In sommige gevallen kunnen wij op jouw verzoek helpen met het aanmaken van jouw Account. In dat geval zul jij dan een aparte email met daarin jouw inloggegevens van ons ontvangen.
Accountactiviteit. Jij bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor alle activiteiten die plaatsvinden via jouw Account. Wij stellen de volgende voorwaarden aan jou:
• Houd je gegevens, inclusief jouw wachtwoord, veilig.
• Zorg ervoor dat jij je wachtwoord niet aan onbevoegde derden bekendmaakt.
• Alle benodigde gegevens dienen volledig en naar waarheid te worden ingevuld en met jou overeen te komen.
• Jij dient de door jou aangeleverde gegevens up-to-date te houden. Als blijkt dat deze gegevens niet up-to-date zijn, zal het Account (al dan niet tijdelijk) worden geblokkeerd, totdat de gegevens geüpdatet zijn.
• Jij neemt de volledige verantwoordelijkheid voor activiteiten of acties onder jouw Account, ongeacht of jij dergelijke activiteiten of acties hebt geautoriseerd.
• Jij stelt ons onmiddellijk op de hoogte van elk daadwerkelijk of vermoedelijk ongeoorloofd gebruik van jouw Account.
Wij zijn niet verantwoordelijk voor de niet-naleving van deze voorwaarden, of voor enige vertraging bij het afsluiten of beschermen van jouw Account.
Account opheffen. Jij kunt jouw Account opheffen via de button ‘Account verwijderen’ in de FlexCarss-app. Als opheffen niet via de FlexCarss-app mogelijk is dan kun je per email een verzoek indienen bij de Supportdesk. Houd er rekening mee dat een Account opheffen alleen mogelijk is wanneer er geen actief Abonnement loopt. Daarnaast dien je ook rekening houden met de opzegtermijn van het Abonnement.
Wij behouden ons het recht voor om jouw Account te deactiveren of te beëindigen indien jij je niet houdt aan deze Algemene Voorwaarden of indien er naar ons oordeel langdurig geen of weinig activiteiten zijn, bijvoorbeeld als niet binnen drie (3) maanden een Boeking voor een Auto is gemaakt.
Rijbevoegdheid. Voor het gebruiken en besturen van een Auto zijn uitsluitend Berijders bevoegd die:
• Een minimumleeftijd van eenentwintig (21) jaar hebben en minimaal één (1) jaar in het bezit zijn van een geldig rijbewijs;
• Europese rijbewijzen uit de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland worden geaccepteerd als “geldige rijbewijzen”. Voor niet-Nederlandse rijbewijzen dient een officiële geldigheidsverklaring aan FlexCarss overlegd te worden;
• Door de Abonnee in de gelegenheid is gesteld om een Auto te gebruiken. De Abonnee kan zelf een Berijder zijn maar een Berijder kan ook een andere geautoriseerde persoon zijn.
Andere personen zouden bijvoorbeeld gezinsleden kunnen zijn, die op hetzelfde woonadres ingeschreven staan. Voor welke andere personen het is toegestaan om een Auto te gebruiken kan per Auto verschillend zijn. Dit is afhankelijk van de voorwaarden van de Partner die bij de betreffende Auto hoort. Bij elke Auto zijn de voorwaarden van de Partner en/of de bijbehorende verzekeraar aanwezig of inzichtelijk. Als deze om welke reden dan ook niet aanwezig of inzichtelijk zijn, dan kunnen deze schriftelijk worden opgevraagd.
Door gebruik te maken van onze producten en/of diensten ben en ga jij akkoord met onze Algemene Voorwaarden en Gebruiksvoorwaarden. Jij bent ook zelf aansprakelijk voor alle schade, kosten en vorderingen als gevolg van intrekking of beperking van de rijbevoegdheid, rijverboden of een tijdelijke inbeslagname of opschorting van het rijbewijs.
Om gebruik te kunnen maken van de door ons aangeboden producten en diensten dien je de FlexCarss-app op je mobiele telefoon (smartphone) te installeren en moet je met jouw inloggegevens inloggen.
Wij verstrekken aan jou een gebruiksrecht voor de FlexCarss-app. Ieder gebruiksrecht dat wij verstrekken is:
1. herroepelijk: Wij kunnen het gebruiksrecht altijd intrekken;
2. niet-exclusief: Wij kunnen het gebruiksrecht ook aan anderen geven;
3. niet-sublicentieerbaar: Dat betekent dat jij het gebruiksrecht niet zonder onze instemming kunt doorgeven aan anderen;
4. niet-overdraagbaar: Jij kunt het gebruiksrecht niet aan een ander overdragen.
Abonnement soorten. Wij bieden diverse producten en diensten op Abonnement basis aan waaronder, maar niet uitsluitend; rijden zonder bijtelling, deelauto gebruik, rittenregistratie. Per product of dienst kunnen er verschillende soorten Abonnementen en bijbehorende kosten en looptijden van toepassing zijn.
Abonnement afsluiten. Om gebruik te kunnen maken van onze producten en diensten dien je eerst een Abonnement bij ons af te sluiten. De ingangsdatum van het Abonnement is het moment dat je het door ons toegestuurde aanbod accepteert.
Herroepingsrecht. Volgens artikel 6:230o van het Burgerlijk Wetboek, heb jij als consument het recht om de overeenkomst voor een Abonnement binnen veertien (14) dagen zonder opgave van redenen te ontbinden. Volgens artikel 6:230p sub h van het Burgerlijk Wetboek, komt het herroepingsrecht te vervallen als jij via de FlexCarss-app een Abonnement afsluit en binnen de veertien (14) dagen bedenktijd een Auto boekt voor een specifieke datum en tijdsperiode.
Abonnementskosten. De kosten van een Abonnement kunnen per product of dienst verschillend zijn. Voordat je een Abonnement kunt afsluiten ontvangt je in de FlexCarss-app een aanbieding met daarin een overzicht van de abonnementsperiode en de bijbehorende kosten. De abonnementskosten dienen per maand vooruit te worden betaald en bij aanvang van de nieuwe maand aan ons te zijn voldaan.
Abonnementsperiode. De totale abonnementsperiode (duur/lengte/looptijd) kan per Abonnement verschillend zijn. De totale looptijd is afhankelijk van ons aanbod en het door jou geselecteerde of geaccepteerde Abonnement. De ingangsdatum van een Abonnement is het moment dat jij het door ons aan jou toegestuurde aanbod accepteert.
Automatische verlenging. Een Abonnement wordt na afloop van de initiële abonnementsperiode automatisch voor onbepaalde tijd verlengd. Jij kunt deze maandelijks voor de 28e van elke maand opzeggen, rekening houdend met een opzegtermijn van een (1) maand.
Abonnement opzeggen. Als je het Abonnement wilt opzeggen dan kun je dat via de FlexCarss-app doen of als dat niet mogelijk is door een email met verzoek daartoe te sturen naar de Supportdesk. De opzegging van een Abonnement waarvan het herroepingsrecht is verlopen, kan niet eerder dan drie (3) maanden na ingangsdatum en dient voor de 28e van de maand te geschieden, rekening houdend met een opzegtermijn van een (1) maand. Als je een Abonnement beëindiging voor afloop van de abonnementsperiode dan worden de kosten van het aantal resterende maanden die voortijdig zijn beëindigd bij jou in rekening gebracht. Er worden géén kosten voor voortijdige beëindiging in rekening gebracht als je een VOORDEEL-Abonnement hebt.
Als een Abonnement stopt, worden -indien van toepassing- alle actieve boekingen die via dat Abonnement zijn gemaakt, automatisch beëindigd.
Abonnement ontbinden. Wij kunnen zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst het Abonnement ontbinden op het moment dat:
• jij een of meer van jouw verplichtingen toerekenbaar niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, tenzij dit niet ernstig genoeg is voor een ontbinding;
• jij onder curatele wordt gesteld, jij surseance van betaling aanvraagt of voor jou faillissement wordt aangevraagd of uitgesproken of voor jou de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen van toepassing wordt verklaard;
• wij van het bestaan van omstandigheden te weten komen die van zodanige aard zijn, dat als wij hier eerder van wisten, het Abonnement niet (op deze wijze) zouden hebben gesloten met jou. In zo’n geval kunnen wij een redelijke vergoeding van de kosten vragen;
• er een wetswijziging plaatsvind of gerechtelijke uitspraak wordt gedaan die een negatieve impact heeft op onze kostenstructuur en/of ons verdienmodel;
• de Abonnee komt te overlijden tijdens de abonnementsperiode.
Beëindiging van het Abonnement ontslaat jou niet van de betaalverplichting voor kosten die tijdens het Abonnement tot stand zijn gekomen of daaruit voortvloeien. Dit zijn bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, de kosten met betrekking tot: boetes, brandstof, schades, het aantal gereden kilometers, en verbruikte Kilometercredits. Het berekenen van de verbruikte Kilometercredits, gebeurt op basis van een evenredig deel van het totaal aantal inbegrepen Kilometercredits per jaar. De administratieve gegevens van ons, en de partijen waarmee wij samenwerken, zijn daarin bepalend en doorslaggevend.
Kilometercredits -prijs. Bij Abonnementen waarmee Auto’s kunnen worden geboekt, zitten Kilometercredits inbegrepen. Een kilometerprijs is gelijk aan een kilometercredit. Elke Auto heeft een eigen kilometerprijs. De kilometerprijs staat vermeld bij de autogegevens in de FlexCarss-app. Afhankelijk van de kilometerprijs van de Auto die jij hebt geboekt, worden Kilometercredits in mindering gebracht op het tegoed. Je kunt alleen Auto’s boeken die dezelfde of een lagere catalogusprijs hebben als de Auto die je hebt geselecteerd bij het aangaan van jouw Abonnement.
Kilometercredits -overschrijding. Als jij de inbegrepen aantal Kilometercredits tussentijds met meer dan 10% overschrijdt dan behouden wij ons het recht voor om een tussentijdse verrekening en een herberekening te doen plaatsvinden. Als jij vervolgens niet akkoord gaat met het nieuwe tarief dan behouden wij ons het recht voor om het Abonnement per direct te beëindigen.
Kilometercredits -geldigheid. Kilometercredits dienen binnen de voorwaarden van het toepasselijke Abonnement te worden verbruikt, daarna komen deze automatisch te vervallen ongeacht of alle Kilometercredits zijn gebruikt. Ongebruikte Kilometercredits worden niet gecrediteerd of uitbetaald, ook niet bij tussentijdse beëindiging of ontbinding van het Abonnement.
Kilometercredits -verbruik. In de FlexCarss-app, op de ‘Home’ pagina staat een overzicht van de gereden kilometers per dag, per week, per maand, per jaar en het totaal aantal kilometers vanaf de aanvang van het Abonnement. De telling van een dag start om middernacht, de telling van een week start op maandag, de telling van een maand start op de 1e dag van de maand en de telling van het jaar begint op 1 januari.
Kilometercredits -controle. Jij dient gedurende de Gebruiksperiode het weergegeven aantal verbruikte kilometers te controleren. Als jij constateert dat het aantal verbruikte kilometers of de opsomming van totalen niet juist is, dan dien jij direct daarvan screenshots te maken en deze samen met een toelichting uiterlijk binnen twaalf (12) uren nadat het probleem zich heeft voorgedaan per email naar de Supportdesk te sturen.
Factuurdatum. Jouw vaste maandelijkse abonnementskosten dienen per maand vooruit te worden betaald. Nadat jij ons aanbod voor jouw Abonnement hebt geaccepteerd ontvang je binnen twee (2) dagen de eerste factuur. Telkens veertien (14) dagen voor ingang van de nieuwe maandtermijn ontvang jij van ons een nieuwe factuur, met daarin de abonnementskosten voor de nieuwe maand.
Tarievenlijst. Overige kosten die niet bij jouw Abonnement inbegrepen zijn, zoals bijvoorbeeld kosten van parkeer- of snelheidsboetes of kosten voor niet verhaalbare schade, etc., worden achteraf gefactureerd. Deze en andere kosten staan vermeld in een tarievenlijst die je kunt vinden op onze website.
Omzetbelasting (btw). Onze tarieven en prijzen zijn inclusief omzetbelasting, tenzij dit uitdrukkelijk anders door ons is vermeld. In het geval van een wettelijke verhoging van het btw-tarief zal deze evenredig worden doorberekend aan jou.
Verzendwijze. Jij gaat ermee akkoord dat de facturen van FlexCarss uitsluitend in elektronische vorm (PDF) worden verzonden en dat jij daarom geen papieren factuur ontvangt. De elektronische factuur voldoet aan de wettelijke vereisten. De factuur wordt verzonden naar het emailadres zoals vermeld in jouw Account.
Betaalwijze. Voor het aangaan van jouw Abonnement ontvang je in de FlexCarss-app een aanbod met daarin een overzicht van de abonnementsgegevens. In dat overzicht kun je bij het onderdeel ‘Betaalmethode’ jouw voorkeur van betalen kiezen door ‘Automatische incasso’ of ‘Betaallink’ te selecteren. Daarbij dien je rekening te houden dat je maar éénmalig je gewenste betaalwijze kunt kiezen, eenmaal gekozen en bevestigd is het daarna niet meer mogelijk om te wisselen. Voor de verwerking van online betalingen en automatische incasso’s gebruiken wij het betaalplatform: Mollie. De naam “Mollie” of “Stichting Mollie Payments” kan mogelijk in email, op de betaalpagina en op bankafschriften voorkomen.
Betalingen van overige facturen dien jij zelf binnen de daarvoor gestelde termijn via een handmatige overboeking te voldoen.
Let op: Maak je bij ons gebruik van een Abonnement waarmee Auto’s kunnen worden geboekt, dan moeten de kosten voor privégebruik — waaronder, maar niet uitsluitend, de kosten van het Abonnement — via een privé bankrekening worden betaald om mogelijke problemen achteraf te voorkomen.
Automatische incasso. Als jij voor betalingen van jouw Abonnement voor ‘Automatische incasso’ kiest dan dien je alleen de eerste keer zelf handmatig te betalen. Nadat je het aanbod hebt geaccepteerd word je via een betaallink in de FlexCarss-app doorgestuurd naar een webpagina van ‘Mollie’. Door de eerste betaling voor je abonnementskosten daar handmatig te voldoen worden daarmee ook jouw gegevens geregistreerd en geverifieerd voor de automatische incasso. Daarna worden de abonnementskosten maandelijks, telkens rond de 1e van elke nieuwe maand, automatisch van jouw bankrekening geïncasseerd.
Door het aanbod te accepteren stem je ermee in dat er maandelijks een vast bedrag via automatische incasso vanaf jouw bankrekening zal worden geïncasseerd, zonder dat je telkens eerst een vooraankondiging ontvangt. Mocht je het niet eens zijn met de afschrijving van een automatische incasso dan kunt je die binnen acht (8) weken laten terugboeken. Informeer bij jouw bank over de betreffende voorwaarden.
Handmatige overboeking. Als jij voor betalingen van jouw Abonnement voor ‘Betaallink’ kiest dan dien je facturen voor de vaste abonnementskosten zelf via handmatig overboeking te betalen en stem je ermee in dat je dat alleen zult doen via de bijbehorende betaallink die in de e-mails met jouw facturen wordt meegestuurd. De eerste handmatige overboeking is nadat je het aanbod hebt geaccepteerd, waarna je via een betaallink in de FlexCarss-app wordt doorgestuurd naar een webpagina van ‘Mollie’ waar jij de abonnementskosten voor de eerste keer dient te voldoen. Daarna ontvangt je maandelijks per email de nieuwe factuur met daarbij een betaallink waarmee je via ‘Mollie’ de factuur kunt betalen. In het geval dat jij meerdere malen verzuimt om de facturen tijdig naar ons over te maken, dan behouden wij het recht om betalingen via automatisch incasso te verlangen.
Betalingstermijn. Wij hanteren een betalingstermijn van veertien (14) dagen waarin de factuur dient te zijn voldaan.
Niet tijdige betaling. Als de aan ons verschuldigde bedragen niet tijdig worden voldaan dan hebben wij het recht om de vordering(en) ter incasso over te dragen aan een andere instantie. Voordat wij dat doen zullen wij eerst een herinnering (aanmaning) sturen waarbij wij jou -binnen de daarvoor wettelijke gestelde termijn- de gelegenheid geven om alsnog zonder bijkomende kosten te betalen door het verschuldigde bedrag zelf via een handmatige overboeking naar onze bankrekening over te maken. Als vervolgens nog niet is betaald dan zijn wij gerechtigd om daarnaast ook wettelijke rente, administratiekosten en alle volgens de Wet Incassokosten (WIK) toegestane incassokosten ten laste van jou in rekening te brengen.
Indien betalingen niet binnen de gestelde termijnen worden voldaan, dan behouden wij ons ook het recht voor om de door ons aangeboden producten & diensten -al dan niet tijdelijk- te weigeren of op te schorten.
Ontvangen betalingen. Door jou gedane betalingen strekken respectievelijk ter afdoening van verschuldigde kosten, rente en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, ook als jij bij de betaling vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een andere factuur. Onverminderd bepalingen van dwingend recht, heb jij niet het recht jouw betalingsverplichtingen tegenover ons op te schorten en/of te verrekenen met eventuele betalingsverplichtingen van ons jegens jou.
Verrekeningen. Wij zijn gerechtigd alle vorderingen op jou te verrekenen met iedere schuld die wij aan jou mochten hebben.
Doorbelasten en incasseren door derden. Wij behouden ons het recht voor om het doorbelasten en incasseren, van onder andere, boetes, administratiekosten, servicekosten en/of niet verhaalbare schade, uit te besteden aan derden zoals bijvoorbeeld de Partner. In het geval van het niet tijdig voldoen van openstaande vorderingen, behouden wij ons ook het recht voor om deze uit te besteden aan een incassobureau.
Aansprakelijkheid FlexCarss. De aansprakelijkheid van ons voor enige schade is uitgesloten, tenzij er sprake is van een verwijtbare schending van essentiële contractuele verplichtingen. Essentiële contractuele verplichtingen zijn verplichtingen waarvan de nakoming de basis vormt van behoorlijke nakoming van het Abonnement en waarop jij je in het algemeen op verlaat. Voor vergoeding komt echter alleen in aanmerking die schade waartegen wij verzekerd zijn en slechts tot het bedrag dat de verzekeraar in voorkomend geval uitkeert.
In ieder geval komt niet voor vergoeding in aanmerking:
1. vermogensschade, zoals -doch niet beperkt tot- bedrijfsschade, gevolgschade, vertragingsschade en gederfde inkomsten;
2. schade ontstaan door handelen of nalaten van jou of derden in strijd met door ons verstrekte instructies c.q. in strijd met onze Algemene Voorwaarden en/of Gebruiksvoorwaarden;
3. schade als direct gevolg van door of namens jou aan ons verstrekte onjuiste, onvolledige en/of ondeugdelijke informatie;
4. schade in verband met de beveiliging van door jou op onze systemen opgeslagen gegevens;
5. schade in verband met (de inhoud van) informatie die jij of derden bij het gebruik van de diensten bereikt;
6. de gevolgen van onjuiste- of onvolledigheden in de inhoud van met de diensten geleverde informatie(diensten);
7. schade in verband met verlies, verminking of het onbruikbaar worden van de gegevens die digitaal of elektromagnetisch worden opgeslagen of overgebracht;
8. schade in verband met veelvoudig of openbaarmaking van vertrouwelijke of waardevolle informatie;
9. schade als gevolg van het tijdelijk niet toegankelijk zijn van onze websites, webpagina’s, of FlexCarss-app, ongeacht de reden daarvoor;
10. schade als een Auto, ondanks een Boeking, toch niet beschikbaar blijkt te zijn;
11. schade als gevolg van verlies of diefstal van persoonlijke eigendommen;
12. schades of boetes voortvloeiende uit het gebruik van een Auto in strijd met toepasselijke wet- en regelgeving.
Bepaalde functies van de FlexCarss-app vereisen dat er een werkende internetverbinding is. Dit geldt bijvoorbeeld voor de mogelijkheid om bij ons te registreren en om via de FlexCarss-app een Auto te selecteren, kiezen, gebruiken. Jij bent zelf verantwoordelijk voor (de kosten van) die werkende internetverbinding. Ook moet jij er zelf voor zorgen dat de mobiele telefoon met de FlexCarss-app opgeladen is en bruikbaar blijft. Heb jij geen goede internetverbinding of is de batterij leeg en ben jij daardoor niet in staat om een Auto van ons te gebruiken, dan zijn wij daar niet verantwoordelijk voor.
Onnauwkeurigheden. Wij doen onze uiterste best en spannen ons in om websites, apps, software en systemen veilig en goed werkend te houden, maar wij kunnen geen garantie geven dat deze altijd geheel vrij zijn van gebreken, fouten en bugs.
Wij zijn niet verantwoordelijk voor onnauwkeurigheden die buiten onze controle vallen. In het bijzonder valt hierbij te denken aan mobiele datadiensten die worden geleverd door (telefonie)providers, mobiele netwerken, GPS-systeem en internet toegang. Geen toegang tot het mobiele netwerk kan ervoor zorgen dat er geen correcte dataoverdracht plaatsvindt. Storingen kunnen ook het gevolg zijn van overmacht, overbelasting van het netwerk of andere maatregelen zoals software updates.
De door ons aangeleverde informatie, data, gegevens of administratie is bepalend en jij bent verplicht om dit regelmatig na te kijken en te controleren. In het geval dat jij stelt dat de informatiedata, gegevens of administratie niet correct is, van bijvoorbeeld het in de FlexCarss-app weergegeven aantal verbruikte of nog beschikbare kilometers, dan is het aan jou om dit middels een onweerlegbare onderbouwing aan te tonen. Indien zowel jij als ook wij niet kunnen aantonen wat wel of niet correct is, dan is datgene dat wij bepalen leidend.
De service kan tijdelijk worden onderbroken, vanwege technische problemen, onderhoud of tests of updates, inclusief onderbrekingen vanwege wijzigingen in relevante wetten of regelgevingen. Een onderbreking wordt, indien mogelijk, tijdig en vooraf aangegeven.
Aansprakelijkheid Berijder. De Berijder is jegens derden aansprakelijk voor schade, en eventuele kosten, vorderingen en gevolgen die daaruit voortvloeien, welke is ontstaan door handelen of nalaten van de Berijder in strijd met door ons verstrekte instructies c.q. in strijd met de Algemene Voorwaarden en/of Gebruiksvoorwaarden en vrijwaart ons op voorhand tegen een dergelijke aansprakelijkheid jegens derden.
Aansprakelijkheid Accounthouder. Als Accounthouder ben en blijf jij eindverantwoordelijk en aansprakelijk voor alle activiteiten die plaatsvinden via jouw Account. Jij bent jegens derden aansprakelijk voor schade, en eventuele kosten, vorderingen en gevolgen die daaruit voortvloeien, welke is ontstaan door handelen of nalaten van jou in strijd met onze Algemene Voorwaarden en/of Gebruiksvoorwaarden en/of het niet opvolgen van door ons verstrekte instructies. Jij vrijwaart ons op voorhand tegen een dergelijke aansprakelijkheid jegens derden. Eventuele schades, kosten, vorderingen welke tijdens of door het gebruik van de Berijder zijn ontstaan maar niet op de Berijder kunnen worden verhaald of geïncasseerd, zullen op de Accounthouder worden verhaald of geïncasseerd.
Controles. De Belastingdienst voert landelijk en stelselmatig verschillende soorten belastingcontroles uit bij zowel ondernemers als ook bij particulieren. Het merendeel van de belastingcontroles bestaan uit willekeurige steekproeven en kunnen dus iedereen overkomen. Gewoonlijk wordt een controle vooraf schriftelijk aangekondigd en/of begint men met het opvragen van bepaalde gegevens.
Juridische ondersteuning. Wij hebben ons concept: Parttime Lease Sharing (hierna: ‘PLEASH’) waarmee ‘rijden zonder bijtelling’ mogelijk is, laten toetsen en beoordelen door onafhankelijke experts die als autoriteit in hun vakgebied worden beschouwd. Die experts hebben beoordeeld dat er met ons PLEASH-concept géén bijtelling van toepassing is voor de Abonnee —al dan niet ook in de hoedanigheid van Berijder― als men zich aan de Algemene Voorwaarden en de Gebruiksvoorwaarden van FlexCarss houdt. Een van de voorwaarden is dat het geen ter beschikking gestelde auto betreft en dat de kosten voor het privégebruik van een Auto vanuit privé worden betaald aan FlexCarss.
Let wel, wij gaan ervan uit dat jij in het desbetreffende jaar niet eerder een Auto ter beschikking gesteld hebt gekregen. Een eventuele bijtelling geldt in principe per kalenderjaar. Heb jij de Auto in het kalenderjaar al eerder ter beschikking gehad in de zin van de bijtelling (art. 3.20 Wet Inkomstenbelasting of art. 13bis Wet Loonbelasting), dan is mogelijk een bijtelling van toepassing tenzij bewijs geleverd kan worden van een privégebruik van maximaal vijfhonderd (500) kilometer per kalenderjaar. Kan dit bewijs niet geleverd worden, dan is de bijtelling van toepassing.
Indien jij je aan onze Algemene Voorwaarden en de Gebruiksvoorwaarden hebt gehouden én een actief en niet geblokkeerd Abonnement hebt, dan bieden wij de mogelijkheid om jou kosteloos terzijde te staan met fiscaal juridische ondersteuning in het geval dat jij en/of jouw werkgever onderwerp wordt van een belastingcontrole in verband met het niet toepassen van de bijtelling privégebruik auto. Wij bieden alleen fiscaal juridische ondersteuning voor Auto’s die door ons voor het PLEASH-concept worden aangeboden.
Om voor juridische ondersteuning in aanmerking te komen dien jij of jouw werkgever in het geval van: een controle, een aankondiging van een dergelijke controle en/of als gegevens worden opgevraagd, niet zelf inhoudelijk te reageren maar direct met ons contact op te nemen en ons daarvan op de hoogte te brengen. Wij zullen dan een door ons gekozen jurist inschakelen voor juridische hulp en zullen de overige kosten die daaruit voortvloeien op ons nemen. De juridische hulp kan bestaan uit advies, het schriftelijk reageren t.a.v. informatieverzoeken van de Belastingdienst, tot en met het verweer voeren in de rechtbank.
Fiscale garantie. In het geval dat jij ondanks onze fiscaal juridische ondersteuning en het toepassen van de adviezen en instructies van de door ons ingeschakelde jurist door een rechter onherroepelijk in het ongelijk wordt gesteld, dan vergoeden wij de naheffingen & boetes die door de Belastingdienst aan jou worden opgelegd. Het financiële voordeel wat je hebt genoten (het verschil tussen gebruik met, ten opzichte van gebruik zonder, ons PLEASH-concept) wordt dan hierop in mindering gebracht.
Onze fiscale garantie is alleen van toepassing op automerken en types die op onze websitepagina ‘Geschikte auto’s’ staan vermeld. Voor gebruik van automerken of types die niet in de lijst staan vermeld, is onze garantie pas van toepassing nadat het gebruik van een dergelijke auto eerst door ons is beoordeeld en goedgekeurd en dat ook door ons is bevestigd.
Ten behoeve van een goede dienstverlening verzamelen wij persoonsgegevens. Wij verwerken die persoonsgegevens volgens de regels van de geldende privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG. Daarnaast hebben wij met betrekking tot de dienstverlening een privacy- en cookiebeleid opgesteld voor de registratie en verwerking van persoonsgegevens met betrekking tot onze producten en diensten. Dit beleid kan van tijd tot tijd wijzigen als ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Het complete en meest actuele privacy- en cookiebeleid is te vinden in onze app en op onze website en je kunt deze bekijken door op de link ‘Privacybeleid’ te klikken. Door gebruik te maken van onze producten en diensten ga jij akkoord met ons privacy beleid.
Door het accepteren van deze Algemene Voorwaarden of door gebruik te maken van onze diensten en services, erken en realiseer jij je, dat het verboden is om op enige wijze vertrouwelijke informatie van of over FlexCarss of het PLEASH-concept met anderen te delen, te kopiëren, uit te lezen of te manipuleren. Een zodanige inbreuk of de poging daartoe leiden onmiddellijk tot blokkering van het Account en alle kosten, waaronder maar niet beperkt tot juridische en gerechtskosten, van de inbreuk en de eventuele daaruit voortvloeiende schade die wij daardoor lijden komen voor jouw rekening.
Vertrouwelijke informatie betekent alle informatie met betrekking tot onze Algemene Voorwaarden en Gebruiksvoorwaarden en met inbegrip van, maar niet beperkt tot: de activiteiten, plannen en/of technologie, technische informatie, uitvindingen, methoden, plannen, processen, specificaties, kenmerken, ruwe data, registers, databases, apparatuur, knowhow, en handelsgeheimen, marketing, sales, leveranciers, consultants, relatie en ontwikkelingsinformatie, operationele, prestatie-en kosteninformatie, computer programmeertechnieken zowel in materiële als ook in immateriële vorm, codes (waaronder sourcecodes) en alle media of openbaarmakingen van de bovenstaande informatie en technieken, waaronder ook begrepen, octrooien en octrooiaanvragen, subsidieaanvragen, notities en memoranda alsmede ‘bedrijfsgeheimen’ in de zin van de Wet bescherming bedrijfsgeheimen, hetzij schriftelijk of mondeling, in of langs elektronische weg opgeslagen of onderhouden.
Intellectuele eigendomsrechten. De handelsmerken, servicemerken, handelsnamen, logo’s, domeinnamen of documenten en overeenkomsten waarin de naam FlexCarss wordt gebruikt of aan gekoppeld is, zijn het exclusieve eigendom van FlexCarss.
Het CARSS-systeem dat bestaat uit software, mobiele applicaties (APP’s), webpagina’s (URL’s), rittenregistratie hard/software (Tripss), koppelingen (API’s, Feeds, Webhooks), intranet, extranet en de handelsmerken, servicemerken, handelsnamen, logo’s, domeinnamen waarin de naam CARSS wordt gebruikt of aan gekoppeld is, is het exclusieve eigendom van Carss IT b.v.
Klachten. Als je een klacht hebt over onze diensten of producten dan kun je deze binnen een redelijke termijn volledig en duidelijk omschreven indienen bij onze Supportdesk. Wij bevestigen de ontvangst van je klacht binnen vijf (5) werkdagen en streven ernaar om de klacht binnen veertien (14) dagen na ontvangst inhoudelijk te beantwoorden. Als dit niet mogelijk is, laten wij binnen veertien (14) dagen weten wanneer je wel een inhoudelijk antwoord kunt verwachten. Als de klacht niet binnen een redelijke termijn of niet naar tevredenheid wordt opgelost, dan kun je het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter in Nederland. FlexCarss is niet aangesloten bij een erkende Geschillencommissie en neemt daarom niet deel aan buitengerechtelijke geschillenbeslechting.
Als jij niet binnen een redelijke termijn van acht (8) dagen na levering van de diensten door ons schriftelijk en gemotiveerd gebreken hebt gemeld aan ons, dan wordt geacht dat de verrichte diensten door jou zijn aanvaard en voldoen aan de in deze Algemene Voorwaarden neergelegde eisen en prestaties.
Toepasselijk recht en forum voor geschillen. FlexCarss Nederland B.V. is statutair gevestigd te Torenlaan 5b, 1402AT Bussum. De Nederlandse wetten zijn van toepassing op FlexCarss en op het Abonnement en elk geschil of claim die jij in alle opzichten tegen ons hebt. Jij en wij gaan beiden akkoord om zich te onderwerpen aan de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandse rechtbanken. In het geval dat een bepaling van onze Algemene Voorwaarden nietig, vernietigbaar of niet-afdwingbaar wordt geacht, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Partijen zullen in overleg treden om een nietige of vernietigde bepaling van de Algemene Voorwaarden te vervangen door een bepaling die wel geldig c.q. niet-vernietigbaar is en die zoveel mogelijk aansluit bij het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling.
Wij zijn gerechtigd om onze vorderingen, bevoegdheden, rechten, voorrechten, eigendomsrechten, acties en verplichtingen met betrekking tot deze Algemene Voorwaarden en jouw Abonnement over te dragen of in onderpand te geven aan een derde. Jij verklaart reeds nu hiermee onherroepelijk en onvoorwaardelijk in te stemmen, alsook dat wij in het kader van die overdracht of verpanding informatie over jouw Abonnement en/of jou aan die derde mogen verstrekken, en verleent bij voorbaat medewerking aan een overdracht respectievelijk verpanding. Van de overdracht of verpanding kan door ons mededeling worden gedaan aan jou en derden. De in dit artikel bedoelde overdracht komt tot stand op het moment dat jij hiervan schriftelijk in kennis bent gesteld. Behalve wanneer in de schriftelijke kennisgeving een latere datum wordt genoemd, dan geldt die datum als datum van totstandkoming. Jij kunt niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ons jouw rechten en/of verplichtingen uit hoofde van jouw Abonnement en deze Algemene Voorwaarden aan een derde overdragen. Wij kunnen aan jouw toestemming voorwaarden verbinden.
Wij behouden ons het recht voor om, naar eigen goeddunken, de tarieven, Algemene Voorwaarden of Gebruiksvoorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen zullen we tijdig op of in de betreffende website, webpagina of mobiele applicatie plaatsen. We zullen ook de datum van laatste wijziging erbij vermelden. Als jij de door ons aangeboden producten en diensten blijft gebruiken nadat we een wijziging hebben geplaatst of jou daarvan op de hoogte hebben gesteld, dan geef jij daarmee aan dat je de wijzigingen aanvaard.
Als onze wijzigingen niet voor jou aanvaardbaar zijn dan is jouw enige mogelijkheid te stoppen met het gebruik van en de toegang tot de producten en diensten van FlexCarss door jouw Account dan binnen een (1) maand te sluiten. Als jij ervoor kiest om jouw Account te sluiten, is de vorige effectieve versie van de tarieven, Algemene Voorwaarden of Gebruiksvoorwaarden op jou van toepassing, tenzij jij FlexCarss gebruikt tijdens de tussenliggende periode, in welk geval de nieuwe versie op jou van toepassing is.
Deze Algemene Voorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op: 25-11-2025.